HTML

Friss topikok

Archívum

2012.01.12. 12:11 chefdecaravane

Most szombaton rajtol a Budapest-Bamako

Harmincöt országból több mint 400 induló a fapados Dakaron

2012. Január 12. Budapest – Hetedik alkalommal ismét Budapestről rajtol a világ legnagyobb amatőr rallyja, a Budapest-Bamako. Most szombat reggel a Hősök teréről 35 ország 400 indulója száll autóba, motorra, quadra, robogóra, hogy megbirkózzon a zord szaharai utakkal és a közel 9000 kilométeres távval. A futam történetében először a verseny nem a Mali Köztársaság fővárosában, hanem a nyugat afrikai Bissau-Guineában ér véget. "Rengeteg felfedezetlen, kalandos földút és vendégszerető, barátságos kis ország van Budapesttől két hétnyi autózásra" - mondta a futam alapítója, a volt rádiós Villám Géza. Az idén a szervezők választása Bissaura esett.

A 2012-es Bamakon 35 csapat szál majd ringbe a verseny kategóriában. A többiek a pontverseny nélkül, "túra" kategóriában kell, hogy megbirkózzanak az idővel és a távolsággal. A verseny nagy esélyesének számít, az idén is induló háromszoros Bamako bajnok, szlovák Juraj és Daniela Ulrich, valamint a tavalyi nyertes magyar duó, a Nagy Miklós - Turjányi János kettős. Az elmúlt években mindkét csapat remek felkészültségről és ádáz küzdőképességről tett tanúbizonyságot. A 2009-es futamon Daniela Ulrichova egy elszakadt térdszalaggal tette meg a futam jelentős részét minden orvosi intés ellenére. Nagyék pedig Bamakos legendák szerint az Atlasz-hegységben órákon keresztül havat lapátoltak tavaly, hogy le tudjanak vágni egy jelentős kerülőt. Egy másik alkalommal pedig egy folyón átúsztatták az autójuk, hogy a hivatalos határátkelőn ne kelljen sorba állniuk. "Egész évben a Bamakora készülünk. Ulrichék komoly ellenfelek és nagyon jól autóznak. Mi elsősorban az afrikai helyismeretünkre számítunk. Bissau-Guineában még egyikünk sem járt, de reméljünk a kupa az idén is Magyarországra kerül majd" - nyilatkozta Nagy Miklós.

A versenyben továbbra sem a sebesség a döntő tényező. Minden etap időre teljesítésért pont jár. Az etapokon elrejtett navigációs pontok és geoládák (geocache) érintéséért és megtalálásáért további pontokat kapnak az indulók. A versenyt a legtöbb pontot elérő csapat nyeri.

Az idén először quad kategória is indul a Budapest-Bamakon. Két norvég és két magyar csapat száll versenybe. Nekik különösen nehéz dolguk lesz. Sok etapon nem áll kellő üzemanyag majd a quadosok rendelkezésére. A fapados Dakaron minden csapat maga kell, hogy gondoskodjon üzemanyagról, szállásról és élelmiszerről. "A Budapest-Bamako célja a kezdetektől az volt, hogy a klasszikus afrikai kalandokkal járó kiszolgáltatottság érzését adja át az indulóknak" - mondta Villám Géza a minimál asszisztenciás versenyről.

A 2012-es Bamakon a furcsa és olcsó járművekből sem lesz hiány. Akárcsak az elmúlt években, a roncs derbi szekció ismét nekivág az embertelen távnak. A lengyel és észt résztvevőkből álló East Infection nevű csapat egy 35 éves, 105-ös Skodával vág neki a távnak. "Többen próbáltak meggyőzni, hogy GPS nélkül ne induljunk el a Bamakon, de nem tartottam volna ildomosnak, hogy az autóban legyen egy olyan szerkezet, ami többet ér, mint a kocsi. Így marad a térkép, az iránytű és a kérdezősködés" - mondta a 154-es rajtszámú autó pilótája, Wojtek Stec. Csehországból egy Trabant és egy kis Polski is versenybe száll. "Verseny kategóriában indulunk, hogy megmutassunk a világnak, hogy nem drága terepjárókra, hanem elszántságra és kitartásra van szükség a Bamakon." - mondta Michal Kacenka. "Szeretnénk a legjobb 20 közé kerülni" - tette hozzá a cseh elektromérnök.

 

De nem csak kelet - európai csodákkal lesz tele az idei Bamako. A furább vállalkozások közt szerepel egy rabszállító autó, egy Ikarus busz, egy szlovén Renault 4-es, Villám Géza 1971-es Peugeot 504-ese és több robogó is. A "Bamako By Vespa" névre hallgató norvég trió három darab húsz éves Vespával kíván lejutni Bissauig. "Egy 1981-es Dakar fotó adta az ihletet. Valaki egy Vespával indult az algériai Szaharán Párizstól Dakarig. Neki, akkor nem sikerült. Reméljünk, mi gond nélkül lejutunk Bissauig" - mondta Joachim Gjolberg. A leglehetetlenebb küldetést mégis csak az a két angol fiatalember vállalta be, akik egy-egy londoni pizza futár robogóval vág neki a Budapest-Bamakonak. "A kérdés nem az, hogy oda fogunk-e érni, hanem az, hogy milyen lesz az angol pizza Bissauban két hét után" - mondta teljes komolysággal Henry The Brain (Henry Az Agy), a csapat kapitánya. A pizza futárok másik célja, hogy legalább 10,000 fontot gyűjtsenek jótékonysági célokra. A weboldaluk szerint eddig sikerült 750 fontot begyűjteniük valamint a csapat egyik tagja egy promóciós videón a futam előtt eltörte a bokáját. A robogós csapatok egyetlen nehézséget hagynak ki az idei Bamakoból: az európai telet. Mindkét csapat Malagából rajtol.

A hetedik Budapest-Bamako indulóinak 60%-a külföldi. A környező országokon kívül Angliából, Svédországból, Portugáliából, Norvégiából, Katarból, az Egyesült Arab Emirátusokból, Dél Afrikából, Hawaiiról, de meg Bermudáról is érkeznek csapatok. Az idei évben a szokásosnál is több benevezett magyar csapat mondta le indulási szándékát. A végtörlesztésekkel és a gyenge forinttal járó gazdasági nehézségek több magyar csapatot tántorítottak el a Bamakotól. Csak novemberben 15 magyar csapat lépett vissza az indulástól.

Az idén közel 700,000 Euró értékű jótékonysági adományt gyűjtöttek össze a csapatok. A Norvég Bamako csapat befejezte annak az afrikai iskolának az építését, amit Kourmikoro mellett kezdtek el építeni három éve. A Timbuktu közelében lévő iskolában így már 500 gyerek tanulhat. A magyar Charity March segélyszervezet 4 mentőautót küld Bissauba, köztük egy maximálisan felszerelt rohamkocsit. "Az ország történetében ez lesz az első mentő, amiben újraélesztő készülék is van."- mondta Welsz Tamás a Charity March igazgatója, aki saját maga is egy mentő fedélzetén vág neki a távnak.

Sincem Boce faluban, Bissau-Guineában, egy új iskolát rendeznek be a Bamakosok. A faluban élő 800 gyerekből eddig csak 30-an járhatnak iskolába. Iskolapadokkal, táblákkal, tanfelszerelésekkel és orvosi eszközökkel indul útjára az a konténer, amit az Afrikai Magyar Egyesület szakemberei juttatnak el a világ egyik legszegényebb országába. Az összes magyar, Afrikával foglalkozó segélyszervezet kivette a részét a futam karitatív munkájából. "Példamutató volt az összefogás a civil szervezetek közt" - mondta a futam alapítója Szabó Gál András.

A Budapest-Bamako, Nagy Afrikai Futam szombat reggel 8-kor indul az 56-osok teréről jelmezes rajttal. Szlovénia, Olaszország, Franciaország, Spanyolország, Marokkó, Mauritánia, Szenegál érintésével 15 nappal később érkeznek az indulók Bissau-Guineába. A táv 8095 kilométer lesz. Afrikában a Dakar egyetlen szellemi örökösének tartott versenyt az idén hetedik alkalommal rendezik meg.

 

Szólj hozzá!

Címkék: budapestbamako


A bejegyzés trackback címe:

https://2012b2.blog.hu/api/trackback/id/tr103539724

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása